U septembru davne 1995. godine izašao je klasik nad klasicima iz žanra „strategija u realnom vremenu“ – Command & Conquer. Razvijen od strane legendarnog Westwood Studios i izdat od strane Virgin Interactive, C&C je izašao prvo za MS-DOS računare, a onda i za Nintendo, SEGA i PlayStation konzole. Svojom originalnošću, bogatim opcijama, dinamičnim gejmplejom i odlično zaokruženim konceptom, Command & Conquer je brzo postao hit među tadašnjom gejming populacijom, a popularnost među ljubiteljima strategija u realnom vremenu zadržao je i tokom skoro tri decenije postojanja franšize. Samo godinu nakon prvog dijela izašao je fenomenalan nastavak, Command & Conquer: Red Alert. Iako franšizu čini više od deset naslova i bogata ponuda ekspanzija, u ovom članku pažnju ćemo posvetiti prvom i drugom dijelu koji su 2020. godine dobili svoju „Remastered“ (HD) verziju.
Command & Conquer (1995) predstavlja priču o sukobu dvije organizacije u doba kada Zemljom vlada „tiberijumska“ groznica. Tiberijum je, inače, veoma vrijedan kristal koji je na Zemlju dospio preko meteora koji se srušio u italijansku rijeku Tibar (Tiber na engleskom), a za koji je prvenstveno zainteresovana teroristička organizacija „Brotherhood of Nod“. Kada pokrenete igricu, vidjećete jedan poduži uvodni video koji prikazuje krizu koja vlada zbog vađenja tiberijuma, te kako se gotovo na svakom drugom TV kanalu (u ovom zamišljenom univerzumu) prikazuju vijesti o famoznom bratstvu i značaju ovog vrijednog kristala. Zbog prijetnje koju bratstvo predstavlja po svijet, UN formira specijalne snage nazvane „Global Defense Initiative“.
Nakon što odgledate uvodni video, moći ćete da odaberete da li ćete igru igrati kao predstavnik Globalne odbrambene incijative ili kao član Bratstva. Kao što smo već rekli, igrica pripada žanru „strategija u realnom vremenu“, što znači da je suština gejmpleja u osmišljavanju najboljeg načina da obezbijedite svoju bazu, prikupite resurse, stvorite vojsku, zalihe i spremite se da eliminišete neprijateljske snage. Osim prelaženja misija koje imaju svoju definisanu strukturu (u pogledu jedinica koje su vam dostupne, resursa, načina ostvarivanja pobjede i slično), dostupan je i dobro poznati „Skirmish“ mod, u kojem možete da odmjeravate snage protiv računara ili drugih igrača na određenim mapama, bez ograničenja u pogledu odabira jedinica, kao što je to često slučaj s glavnom misijom. Svaka strana u sukobu ima svoje specifične jedinice, zgrade i moći, a čar gejmpleja je upravo u osmišljavanju najboljeg načina da se iskoristite prednosti strane kojom upravljate i nedostaci strane protiv koje se borite.
Remastered Collection oduševljava načinom na koji nas vraća u doba retro-gejminga. Ekipa iz Petroglyph Studios i Lemon Sky Studios je odradila nevjerovatan posao: svaki detalj, počev od malih logotipa koji krase ekran tokom pokretanja igrice, pa do najvećih građevina i jedinica, pažljivo je redizajniran u visokoj rezoluciji. Stari logo Electronic Arts je ponovo tu, baš kao i logo Westwood Studios koji se pojavljuje i u uvodnom snimku iako taj studio nažalost više ne postoji.
Kada pokrenete prvi dio C&C iz Remastered kolekcije, vidjećete i da je uvodna animacija simpatično prilagođena novom dobu tehnologije. Kada krene prikazivanje podešavanja vašeg računara, listaju se stare i retro-gejmerima poznate audio kartice, ali se na kraju selektuje te 1995. godine nedostupna opcija „HD Audio“. Slično tome, kada se pojavi dio u kojem program „podešava“ grafiku, umjesto starih rezolucija (tipa 640×480), program sada ide do 4K rezolucije, koja je tada bile nezamisliva na bijelim kockastim monitorima.
Kada krenete da igrate, prvih par trenutaka neće vam biti jasno gdje su te 4K HD promjene. Tek nakon par sekundi pojaviće se informacija da je sistem „nadograđen“, pa ćete jednostavnim pritiskom na „spacebar“ aktivirati HD izdanje igrice. Inače, ovaj dio nas je posebno oduševio: jednostavnim pritiskom na spacebar možemo da mijenjamo dvije ere gejminga (retro i modernu) i to u realnom vremenu i bez ikakvih posljedica po gejmplej. Spacebar – moderna grafika, spacebar – stara grafika, pa opet spacebar i eto nas opet u moderno doba! Fenomenalno!
Drugi dio, Command & Conquer: Red Alert, predstavlja priču o sukobu zapadnih sila i Sovjetskog saveza, ali u nekom izmijenjenom univerzumu. U tom univerzumu Ajnštajn je i dalje živ, Hitler je mrtav prije nego je uspio da izvede puč jer je Ajnštajn uspio da putuje kroz vrijeme i izvrši likvidaciju, a Sovjetskim savezom i dalje vlada Staljin (koji je, podsjetimo, umro davne 1953. godine). Umjesto Drugog svjetskog rata, postoji rat Saveznika (Allies) i Sovjetskog saveza (Soviets). U njemu svaka sila ima svoje specifične moći i mane, a pametno korišćenje ovih prvih je od presudnog značaja za pobjedu.
Legendarne jedinice, poput sovjetskog „mamut tenka“, specijalnog agenta Tanje, inženjera, špijuna, modernih „kaćuša“ i drugih, sada sijaju u punom HD sjaju vraćajući snažan osjećaj nostalgije. Konačno možemo da vidimo kako bi zapravo Teslini „elektro-tornjevi“ (Tesla Coils), radar kugla, fabrika za tenkove i kamioni za rude izgledali da su developeri tada mogli da ih prikažu u HD rezoluciji.
Kao i u slučaju C&C, Red Alert nudi mogućnost odabira između prelaženja misija koje se igraju prema određenom scenariju ili prosto takmičenja na predviđenim mapama, bilo igrač protiv računara ili igrač protiv drugih igrača onlajn. Prelazak starih dobrih misija u HD izdanju poseban je ugođaj, a kada se uz to još pojavi čuveni „pakleni marš“ (Hell March) kao audio podloga, onda imate osjećaj da ste opet za starim kockastim računarom ili Sony „jedinicom“. Osim prepoznatljive „himne“ Red Alerta, dostupno je mnoštvo kompozicija koje možete pregledati u meniju i po želji puštati dok igrate.
Sve u svemu, Command&Conquer Remastered Collection zaslužuje čistu desetku zbog fenomenalne obrade legendarnog klasika u visokoj rezoluciji.