U svijetu video igara malo je koja franšiza uspjela da ostavi toliko dubok trag kroz cijelu istoriju razvoja gaminga kao što je Half Life. O ovoj posebnoj franšizi već smo detaljnije pisali u našem specijalu koji je posvećen istorijatu Half Life i Counter-Strike video igara. Upravo zahvaljujući najpoznatijoj video igri dobili smo i najpoznatiji mod za jednu video igru ikada koji je veoma brzo prevazišao granice običnog moda, upisao se legendu retrogaming ere i doživio da i svog nasljednika vidi kao jednu od najpopularnijih disciplina savremenih elektronskih sportova koja najuspješnijim gejmerima donosi praktično čitavo bogatstvo mjereno stotinama hiljada dolara. Naravno, u pitanju je Counter-Strike.
CS, CS 1.6 ili prosto i jednostavno „kanteri“ obilježili su neke od najljepših trenutaka za gejmere koji su krajem devedesetih i početkom milenijuma dobili šansu da isprobaju svoje prve računare. Nebitno da li su finansijski uslovi u to vrijeme, inače pod uticajem turbulentnih dešavanja u našem regionu, dozvoljavali nešto bolju ili skromniju, uglavnom neku Intel Pentium ili Celeron konfiguraciju, kanteri su uspjeli da nas sve ujedine. Nisu bili hardverski niti softverski zahtjevni, zauzimali su malo prostora na hard disku, a uz to nema računara koji ih nije imao, pa čak iako nije bio namijenjen igranju video igara (sjetimo se samo kancelarijskih i školskih konfiguracija u to vrijeme). O igraonicama i da ne pričamo – ta ikonica crne siluete CT-a na sivoj podlozi bila je nezaobilazan dodatak svakom računaru u lokalnoj igraonici koja je bila spremna da dočeka prve vatrene i famozne „CW“-ove (clan war) u LAN-u ili onlajn, a nakon dugih školskih časova.
Ako je šta obilježilo tu eru, možemo reći da su to bile legendarne mape, od kojih ćemo izdvojiti de_dust, de_dust2, cs_office i cs_assault.
cs_assault – Instant CS 1.6 nostalgija
Par teretnih kontejnera u crveno-plavoj boji i skladište s pikselizovanom teksturom kombinacija je koja instant budi CS 1.6 nostalgiju. Jedna od prvih mapa s kojima smo se upoznali igrajući kantere, što je možda dijelom i „krivica“ abecednog rasporeda mapa u prozoru kojim se podešava nova igra.
Mapa je često bila zastupljena na public serverima za casual gaming, a njena popularnost održala se sve do danas. Njen tvorac je Finac Lari Muriaisniemi (Lari Muuriaisniemi), inače poznat po svom niku CryptR. Pretpostavlja se da je ovo i njegova jedina Counter-Strike mapa, a u intervjuu koji je davno dao za sada već arhivirani blog CS-Nation prokomentarisao je da je dizajn mape inspirisan jednim starim, napuštenim skladištem.
Ova mapa ostala je upamćena i po nekim zanimljivostima. Igrači na CT strani, recimo, imaju mogućnost da uđu u obližnji kombi i pristupe sigurnosnim kamerama koje nadziru unutrašnjost skladišta u kojem teroristi čuvaju taoce.
Na Counter-Strike vikipediji navodi se i da je jedan od zanimljivih relikata gramatička greška koja je ostala u natpisu koji se nalazi iznad ulaza u skladište. Umjesto „72nd Street“ ostalo je upisano „72th Street“.
de_dust i de_dust2 – simboli prvih LAN mečeva
Mape de_dust i de_dust2 definitivno su najpoznatije CS mape ikad. Prva iskustva u LAN i onlajn mečevima sticala su se upravo na ovim mapama, pri čemu je dust2 bila omiljeni izbor zbog sjajno osmišljenog, taktičkog rasporeda ključnih elemenata mape. Ipak, malo ko zna da su ove mape mogle mnogo drugačije da izgledaju nego što ih inače pamtimo, a za ovu drugu da je stvorena „greškom“.
Kreatori dust i dust2 mapa su Dejv Džonston (Dave Johnston) i Kris Ešton (Chris Ahston), pri čemu bi najvjerovatnije veći dio zahvalnice kao idejnom tvorcu trebalo da ide Dejvu, dok je Kris imao veoma značajnu ulogu u vizuelnom usavršavanju mape. Dejv svjedoči na svom sajtu da je prvu ideju za razvoj de_dust mape dobio igrajući jedan drugi nama poznati retrogaming klasik, Half Life: Team Fortress, te da je tokom školskog raspusta ljeta 1999. godine s nestrpljenjem čekao šta će Valve da najavi za Team Fortress 2. Kada je vidio par skrinšotova gejmpleja na mapi u pustinjskom okruženju, Dejv piše da je shvatio je da je to to – napraviće mapu za Counter-Strike u duhu Team Fortress-a.
Dejv prenosi i da je ubrzo nakon donošenja odluke da napravi mapu s pustinjskom tematikom stupio u kontakt s jednim od kreatora Counter-Strike-a, Džefom Klifom (Jeff Cliff, inače poznat i kao pozajmljivač glasa legendarnim radio komandama koje koriste igrači). Džef je, kako prenosi Dejv, bio veoma zadovoljan idejom, a bio je ključan u donošenju dvije važne odluke: da se u dizajn mape uključi još jedan dizajner nivoa – Kris „MacMan“ Ešton, te da se lokacija za „plentanje“ B postavi na lokaciju koja je na kraju i ostala, a ne ispod prolaza kod CT spawn-a, kao što je Dejv prvobitno zamislio. I tako se 1999. godine ispisala prva stranica kanter istorije pojavljivanjem prve de_dust mape.
Nakon što je vidio uspjeh svog prvog produkta, Dejv piše da je dobio novu ideju, a to je da napravi drugu verziju mape. Mnogo toga je moglo da učini da se de_dust2 ne upiše u istoriju onako kako je pamtimo. Dejv pojašnjava da je zabave radi ovu mapu htio namjerno da nazove „Dust 3“, u nadi da niko neće primijetiti, te da je razmišljao da umjesto dnevne ova mapa bude u noćnoj varijanti. Na kraju je ipak ostao privržen prepoznatljivim elementima dust mape: lukovi kroz koje se prolazi (tzv. arches), pješčana podloga i sunce. Pod Džesovim uticajem pristao je da se ne igra s nazivom mape, pa je ispisana još jedna legendarna stranica istorije pod nazivom de_dust2.
cs_office (The Office Complex) – Najpoznatija hostage rescue mapa
Na kraju još jedna poznata hostage rescue mapa. Tvorac jedinstvene cs_office je Rus Aleksandar Manilov koji je, slično drugim developerima u to vrijeme, iskustvo stvaranja mapa stekao kroz rad sa softverom za igricu Doom. Ovo mu je bila druga CS mapa, a prvu je napravio 1999. godine i njeno ime je kanterašima sigurno dobro poznato: de_prodigy. Manilov podsjeća da je za de_prodigy mislio da je neće niko igrati, ali da mu se na kraju istorija nasmiješila. Možda nije imao velika očekivanja ni za svoju drugu mapu, cs_office, koju je dizajnirao 2000. godine. Ali, ispostavilo se da je Manilov i sa de_prodigy i cs_office podario gaming zajednici neke od najvažnijih mapa u istoriji koje su ostale da se igraju i do dan danas.
Manilov je na mapama radio dok je boravio u SAD-u, a najvjerovatnije bio pod utiskom pejzaža iz svoje domovine dok je dizajnirao jednu od rijetkih Counter-Strike mapa u sniježnom okruženju. Inače, zanimljivo je da je Manilov želio da oda počast domovini kroz uključivanje logotipa ruske grupe DTD (pretpostavljamo da je u pitanju ruska rok grupa s istoimenom skraćenicom), ali da su američki recezenti uklonili ovaj element u zvaničnoj verziji mape. Manilov je otkrio i da mu je inspiracija za mapu cs_office bila scena pucnjave u kancelariji iz filma Die Hard (Umri muški).